Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگاربرنا، احسان محمد حسنی رییس سازمان هنری-رسانه ای اوج با اشاره به رویکرد دولت ها به عرصه فرهنگ گفت: در هیچکدام از دولت‌های گذشته تا دولت فعلی فرهنگ و هنر و رسانه دغدغه نبوده است. ممکن است وزیری عوض شود اما در همیشه روی یک پاشنه چرخیده و آن مظلومیت فرهنگ است. فرهنگ همیشه برایشان به مثابه یک کالای لوکس بوده و هنرمندان را فقط برای ویترین انتخابات خواسته ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتخابات که می شود همه بسیح می شوند که هنرمندان را به کارزار انتخابات بیاورند و هیچوقت فکر نکرده اند این انتخابات تمام می شود و بارها دیده ایم که از فردای انتخابات انگار نه انگار هنرمندی بوده است. این تمام کارکرد انتخابات برای مسئولان است، در حالی که این چهره ها مانند ثروت هستند.در این بین دستگاه های فرهنگ و هنری ما هم منفعل و بی برنامه هستند و حواس خود را به جشنواره های بی رمق و امور حاشیه ای داده اند، در سال ۳۰۰ جشنواره بی خاصیت برگزار و میلیاردها تومان خرج آنها می شود.

وی در بخش دیگر صحبت هایش درباره فعالیت های اوج عنوان کرد: در سال ۹۰ عده ای از بچه ها دست به دست هم آمدند و ظرف این ۶ سال نزدیک به ۱۱ اثر با ابعاد و تنوع مختلف تولید شد و این نشان از این داشت که ما با دغدغه محتوا وارد این میدان شده ایم و در عین حال زیبایی و جذابیت برای ما اولویت دارد اما اولویت اصلی محتوا است. ما با کارها و تولیدات خود حرف می زنیم و کارهای ما زیر ذره بین مردم، کارشناسان و مسئولان است. ما با مسئولان توافق کردیم که حرف زدن با آنها و تولید با ما باشد، این یک توافق نانوشته است. ما به کارمان افتخار می کنیم اما در این مسیر بی غلط هم نبوده ایم.

این مدیر فرهنگی عنوان کرد: اوج برای تولید محصولات موثر همه ایده های موثر را روی هوا می زند. محصول موثر یعنی کار نو، خوب، موثر و با قیمت مناسب.اوج یک ستاد کم عده و چابک با حدود ۵۰ نیرو است، اوج درون خود چیزی تولید نمی کند و هیچ تجهیزات هنری اینجا نیست بلکه همه تجهیزات در موسسات دیگر است. ما یک ستاد هستیم که کار اصلی ما برنامه ریزی و شکار کردن ایده های جدید در عرصه های مختلف هنری است. ما طرح ها و ایده های جدید را پیدا و برای این ایده ها همه امکانات را بسیج می کنیم.

محمدحسنی ادامه داد: یکی از افتخارات اوج این است که بستری برای شناسایی استعدادهای خوش ذوق و مومن و محل رشد این جوانان استو در این ۶ سال مثل یک آزمایشگاه عمل کردهو می توان آن را مانند پژوهشگاه رویان دانست. ما در عرصه نمایش میدانی فعالیت های جدی داشته ایم و نزدیک به ۱۷ استان نمایش های اوج را میزبانی کرده و ۲ میلیون تماشاچی داشته ایم. نمایشی مانند «فصل شیدایی» حتی به سوریه رسیده و هفته آینده در حلب برنامه اجرا می کنیم.

وی با اشاره به اینکه سازمان اوج در حوزه مستند نزدیک به ۷۰۰ اثر در سال تولید می کند، عنوان کرد:در حوزه مستند بچه های انقلابی ما حرف اول را می زنند،در حوزه تحول در گرافیک مجموعه خانه طراحان و مجموعه های مشابه به چرخه تولید رسیده اند. در حوزه موشن گرافیک دستاورد بزرگی برای هنر اسلامی محقق شده و آثار تولیدی از شبکه های مختلف پخش می شود، در بخش تبلیغات محیطی علاوه بر تهران جاده نجف به کربلا و بغداد به کربلا را پوشش می دهیم، جوانان خلاق در انیمیشن به چرخه تولید رسیده اند، در بخش مسابقه مستند هم اتفاقات خوبی افتاده است. بخش مسابقات در تلویزیون مهجور واقع شده بود ولی توانستیم مسابقاتی مانند فرمانده و ضد گلوله را تولید کنیم.در بخش بین الملل هم اوج تولید مشترک با فیلمسازان خارجی و حضور بین المللی داشته است و در حال حاضر ۴۰ شبکه برون مرزی از تولیدات ما استفاده می کنند، در حوزه کودک و نوجوان تمرکز بر تولید آثار موثر بوده ولی باید بگویم ما رقیب کانون یا صدا و سیما نیستیم بلکه رفیق و یار آنها هستیم.

رییس سازمان اوج عنوان کرد: ما پشتیبانی شبکه‌های نهال، امید و پویا را در دستور کار قرار داریم و برنامه هایی در شهرهای جنگ زده سوریه هم اجرا کرده ایم. همچنین در کنار تولید برنامه های تلویزیونی، یکی از بخش های جذاب کار ما تولید فیلم و سریال است وامسال ۵۵ اثر برای جشنواره فجر داریم که پرواز به وقت شام ساخته ابراهیم حاتمی کیا، تنگه ابوغریب به کارگردانی بهرام توکلی، توهم توطئه به کارگردانی احمدرضا معتمدی، نائله ساخته اصغر عباسی، طیب خان ساخته مسعود ده نمکیاز این آثار است و نزدیک به ۱۲ اثر برای سال ۹۷۷ تدارک دیده ایم که بعد از وارد شدن به چرخه تولید نامشان را می گوییم و خواهید دید که نام های غافلگیرکننده ای در این بین وجود دارد.

وی افزود:پایتخت، سر دلبران، گیله وا، آشوب و .. هم در حوزه سریال در دست تولید است. همچنین سه سریال در مرحله پیش تولید است که یکی نامش «هنگام بیداری» است و ۱۵ سریال در مرحله نگارش داریم.

محمدحسنی که به تازگی مدیرعامل بنیاد روایت فتح شده است درباره فعالیت های این بخش نیز گفت: «روایت فتح» قرار است دچار تحول شود و شعار ما این است «روایت فتح تولدی دوباره». ظرف ماه های آینده درب های آرشیو غنی روایت فتح و شهرک سینمایی دفاع مقدس به روی مردم و مستندسازان باز می شود.

مدیرعامل بنیاد روایت فتح تاکید کرد:برخی می گویند من مدیر سه شغله هستم اما اینطور نیست. دلیل هم افزایی اوج، بنیاد روایت و بسیج هنرمندان این است که بتوانیم از امکانتمان استفاده کنیم و موازی کاری نکنیم.از همین رو بسیج هنرمندان هم تمرکز خود را بر جذب و شبکه سازی اصحاب هنر می گذارد. اوج نیز به خانواده هنرمندان انقلاب نزدیک می شود. در پایان باید بگویم ما چه قیمتی برای انقلاب پرداخت کرده ایم، خیلی از بچه های یتیم شهدا و خانواده هایشان هنوز چشم انتظار هستند، فیلم های بچه های آنها آدم را می کشد، این خون ها برای انقلاب، جنگ، تحریم ها و .. است واقعا قیمت تمام شده انقلاب چند است؟ ما واقعا کاری برای انقلاب، جنگ و شهدا نکرده ایم، ما همه زیر یک چتر عضو یک خانواده هستیم، من از همه رو سیاه ترم، هیچ کاری نکرده ام، هرکدام از ما به سهم خودمان باید جواب بدهیم که چه کرده ایم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا سازمانی که تولیدات سینمایی دارد دفتر پخش سینمایی ندارد، اظهار کرد:حرف حساب جواب ندارد ولی ما برنامه ای در همین حوزه داریم و با مسئولان سینمایی مانند آقایان داروغه زاده و تابش جلسه داشته ایم و قرار شد با همکاری مشترک بتوانیم مجوز لازم را برای شرکت های پخش بگیریم. امیدواریم بتوانیم تعدادی از موسسات را برای این منظور به ارشاد معرفی کنیم.

محمدحسنی درباره «پرواز به وقت شام» فیلم جدید حاتمی کیا نیز گفت: حاتمی کیا ترحیح داده بی حاشیه پیش برود و من هم با همین دست فرمان پیش می روم. مراحل پایانی فیلمبرداری سپری می شود و ۷۰ درصد از ضبط آن به پایان رسیده و باید بگویم پروژه سختی است.ما یک اصل کلی در اوج داریم که پول هر پروژه را سروقت و با ادب پرداخت کنیم. مدیران فیلم و سریال ما بیرون از اوج دفتری ندارند که با تهیه کنندگان شریک باشد و به همین دلیل فیلم ها واقعی تر تولید می شود و سلامت مالی دارند.درباره این فیلم هم برآورد مالی ما فقط ۸ میلیارد تومان بود و تیم تولید تلاش می کنند زیر این قیمت تمام شود.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری کنسرت سامی یوسف در ایران که پیش از این وعده اش داده شده بود، گفت:مذاکرات زیادی با او و پدر او داشتیم و او به ایران هم آمد ولی بحث ما توافق مالی است که هنوز به نتیجه نرسیده ایم. پیش بینی ما برای بهار است که این اجرا در تهران و تبریز و یک استان دیگر باشد و تمام تلاشمان را می کنیم این اتفاق بیفتد.

محمدحسنی درباره سوالی مبنی بر تقسیم هنرمندان به انقلابی و غیرانقلابی بیان کرد: آیا در اسامی که من اعلام کردم اسم همه هنرمندان به اصطلاح انقلابی بود؟ ما تولیدکننده اثر هستیم، ما با سیاه نمایی کشور مخالفیم، ما می گوییم ایران زیبایی و نقاط قوت و مثبت هم دارد، حرف ما کلی است، ما می گوییم زیبایی هاو فرهنگ کشور را نشان دهیم، معلوم است فرش قرمز های جشنواره ها اتاق فکر دارد، اتاق فکر آنها را پیدا کنید. هیچ سفارتخانه ای اتاق فکر اوج نیست، ظاهر و باطن اوج همین است،ما با افتخار از سپاه پاسداران حمایت می گیریم و در اختیار هنرمندان می گذاریم.

وی درباره سریال «صدام» نیز گفت: ما همچنان به این سریال جدی نگاه می کنیم اما نویسنده این سریال با مرگ فرزندش رو به رو شد و دیگر نتوانست آن را بازنویسی کند، تیم جدید احتیاج بود اما تیم جدید به آن متن قبلی وفادار نبود و مورد قبول اوج قرار نگرفت. طبیعی است دنبال یک تیم جدید بگردیم، ما خانواده و بستگان و کاخ های صدام را نیاز داریم و کارگردانی می خواهیم که کار را سریع ببندد. شاید یکی از پروژه هایی که هنوز در تپش تولید است همین سریال است، البته منابع مالی ما کم است. اوج نمی تواند هم زمان مشغول دو پروژه ویژه باشد. در حال حاضر «هنگام بیداری» را در دست داریم و بعد از آن کارهای «صدام» را شروع می کنیم.

این فعال فرهنگی افزود: ما به جوانان هم توجه می کنیم برای مثال فیلم های «هیهات» و «ایستاده در غبار» کار جوانان بود. سالی ۷۰۰ مستند توسط جوانان تولید می شود اما نمی توانیم به پیشکسوت ها پشت کنیم. طبیعی است که پروژه های بزرگ باید توسط آنها تولید شود تا خسارت ها کم باشد. سریال سیروس مقدم هم نیاز به سخت افزارهای سنگین دارد و قصه های جذاب تری دارد.

رییس سازمان اوج همچنین بیان کرد: فکر می کنم هیچ موازی کاری با سایر مجموعه ها نداریم و حاضر به همکاری هم هستیم. اوج با آغوش باز آماده همکاری با مجموعه ها است و امیدوارم جلسه ما با آنها نتیجه بدهد. اوج کنار صدا و سیما است و از برنامه های آن حمایت می کند.قصه جدید «پایتخت» همسو با اوج است و هرآنچه لازم باشد در اختیار تیم می گذاریم تا کار دقیق باشد ما کمک حال تیم می شویم و آنچه نیاز است به نویسندگان می دهیم.

وی با اشاره به اینکه در حمایت از تولیدات دارای تفکر هستند، بیان کرد: ما گاو صندوق نیستیم بلکه با فکر وارد عمل می شویم. اخیرا جنجالی درباره زیرنویس «ایستاده در غبار» شد و برخی به آن پرداختند، شما جای من بشینید و بگویید فیلمی که اکران شده و سریالش می خواهد پخش شود و اتفاقا پرتره یک فرمانده است نباید کامل شود؟ باید بگویم که بعد از پخش سینمایی دو فایل صوتی از احمد متوسلیان به دستمان رسید که او در آن در حال معرفی خودش بود اما در فیلم اشاره ای به آن دانشگاهی که او در آن درس خوانده است نشده بود. آیا اگر شما جای من بودید اثر را تکمیل نمی کردید؟ «ایستاده در غبار» زمانی که به مهدویان سپرده شد بعد از پژوهش نامش «کودکی ناتمام بود» اما رفته رفته به تکامل رسید و تبدیل به «ایستاده در غبار» شد.

محمدحسنی در پایان اشاره کرد: هنر انقلاب اسلامی همزمان با رویش ها ریزش ها هم داشته است. عده ای زمانی علمدار انقلاب بودند اما حالا بر خلاف ما حرف می زنند، برخی با رهبری دیدار داشتند اما با بیگانه ها یکی شده اند. اما هر کسی دل در گرو اعتقادات ما دارد ما مخلص او هستیم، تذکری هم به افرادی که از این بچه ها سوءاستفاده می کنند می دهیم؛ این بچه ها حیف هستند، آنها را وارد تلاطم انتخابات نکنید. اوج افتخار می کند که وارد این زمینه ها نشده است. کارهای انتخاباتی می آیند و می روند زشت است که با هنرمندان اینگونه رفتار می کنند.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۰۶۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهار کتاب ایران؛از افزایش اجاره غرفه‌ها تاابهامات حضور مهمان ویژه

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: کمتر از یک هفته به آغاز ماراتن ناشران و فعالان صنعت نشر باقی مانده. سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران امسال نیز مانند سال‌های گذشته از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شده و به این ترتیب بهار 1403 کتاب ایران آغاز می‌شود.

حسین تیموری مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی نمایشگاه، روز پنجم اردیبهشت از تحویل فضای مصلی امام خمینی (ره) به ستاد برگزاری نمایشگاه خبر داد و گفت: جانمایی ناشران حوزه‌های کودک و نوجوان، ناشران داخلی، ناشران خارجی، ناشران بین‌الملل نهایی شده و اجرای غرفه ناشران این حوزه‌ها اواخر این هفته شروع و تا اوایل هفته آینده تکمیل می‌شود.

وی با بیان اینکه غرفه‌سازی ناشران در فضای شبستان مراحل پایانی خود را طی می‌کند، افزود: آماده‌سازی زیرساخت‌های مورد نیاز در مصلی امام خمینی (ره) همچون غرفه‌های تبلیغات، غرفه‌های رفاهی و غرفه‌های اطلاع‌رسانی از سه شنبه (چهارم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) آغاز شده است.

سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی که هنوز آغاز نشده اما حاشیه‌هایی برایش رخ داده اند؛ از تغییر مهمان ویژه این رویداد تا مبلغ بالای اجاره بهای غرفه‌ها و گله ناشران از حضور کتابفروشان در سامانه فروش مجازی همگی ازجمله اخباری هستند که قبل از شروع نمایشگاه کتاب سر و صدای زیادی در میان اهالی رسانه و اصحاب نشر به پا کردند.

چند روز پیش از آغاز بهار کتاب ایران، خبرنگار مهر سری به مصلی امام خمینی (ره) محل برگزاری این رویداد فرهنگی زد و در جریان روند کار آغاز نمایشگاه کتاب قرار گرفت.

تکمیل غرفه سازی در نمایشگاه کتاب

تقریباً همه درب‌های منتهی به مصلی امام خمینی (ره) بسته بودند و تنها راه عبور و مرور درب شماره یک بود؛ بالاخره بعد از یک ساعت معطلی و ممانعت از ورود با چند تلفن و هماهنگی وارد مصلی شده و سری به شبستان اصلی و محل استقرار ناشران عمومی زدیم.

در این بخش کارگران مشغول بودند؛ غرفه سازی و محل استقرار ناشران تقریباً در تمام فضای شبستان انجام شده و تنها یکی دو نقطه از شبستان خالی بود که آنها نیز محل استقرار غرفه‌های خودساز بود، بسیاری از غرفه‌ها نیز با نامگذاری که از سال‌های گذشته باقی مانده بودند تشکیل شدند. بخش کودک و نوجوان نیز در همان جای همیشگی با نزدیک ترین دسترسی برای خانواده‌ها قرار دارد البته که می‌تواند در جای مطلوب‌تری قرار گیرد اما غرفه سازی در این بخش نیز شکل گرفته است و سازه‌های فلزی جانمایی ناشران را مشخص کرده است.

در بخش بین الملل نیز کارگران مشغول فعالیت و غرفه سازی قرار گیری ناشران خارجی بودند. فضای بیرونی مصلی نیز توسط کارگران زیباسازی شهرداری با گل‌های رنگارنگ تزئین شده و سازه‌های فلزی مخصوص بخش‌های تبلیغات در فضای بیرونی شبستان اصلی نیز قرار گرفته است.

ابهامات حضور مهمان ویژه

تقریباً ماه‌های آخر سال ۱۴۰۲ کشور «هند» به عنوان مهمان ویژه سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران معرفی شد. اما پس از تعرض رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران و عملیات «وعده صادق» کشور هند محدودیت‌هایی را برای سفر شهرورندانش به ایران و اسرائیل اعمال کرد. پس از این اخبار گمانه زنی‌هایی مبنی بر عدم حضور کشور هند در دور جدید نمایشگاه کتاب زده شد که در نهایت هشتم اردیبهشت ماه علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در فضای مجازی خبر از عدم حضور این کشور داد.

رمضانی در این توییت نوشت: «علی رغم تلاش جامعه فرهنگی هند، نظر به ادامه محدودیت حضور اتباع این کشور در ایران پس از عملیات وعده صادق و اتمام فرصت رفع محدودیت بعد از دیدار اخیر سفیر هند، حضور این کشور منتفی شد و یمن مهمان ویژه سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است.»

اما یاسر احمدوند رییس نمایشگاه در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها گفت: «بین کشورهای منطقه در حال ارزیابی هستیم تا کشور مناسب حضور اعلام شود، هنوز تصمیم نهایی اخذ نشده و در حال مذاکره با کشورهای همسایه هستیم.» به این ترتیب سرنوشت مهمان ویژه سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با ابهاماتی روبه رو است.

تیغ تورم بر اجاره بهای غرفه های نمایشگاه

در مدت زمان کمی که به شروع نمایشگاه کتاب باقی مانده، ناشران از افزایش اجاره بهای غرفه‌ها گلایه دارند، اجاره بهایی که به گفته آنها نسبت به سال گذشته با تورم بسیاری همراه بوده است.

اگرچه دولت تلاش کرده کمترین هزینه را از ناشران برای حضور در این رویداد فرهنگی دریافت کند (چون برگزاری نمایشگاه کتاب تهران ردیف بودجه مشخصی دارد) اما ناشران از مبالغ اجاره بهای غرفه‌ها گله مندند. در سال‌های مختلف انتقادات از اجاره بهای غرفه‌ها و جانمایی ناشران در نمایشگاه کتاب پابرجا بوده است.

براساس ضوابط حضور ناشران داخلی هزینه اجاره بهای غرفه‌ها به شرح زیر است:

هزینه اجاره بهای غرفه‌ها در بخش ناشران عمومی نمایشگاه کتاب تهران تا ۶ متر مربع به ازای هر مترمربع یک میلیون و ۳۷۵ هزار ریال، ۷ تا ۹ متر مربع به ازای هر متر مربع ۲ میلیون و ۵ هزار ریال، از ۱۰ تا ۲۴ متر مربع سه میلیون و ۱۰۰ هزار ریال، از ۲۵ تا ۴۸ متر مربع ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار ریال، از ۴۹ متر تا ۱۰۰ متری ۶ میلیون و ۸۵۰ هزار ریال، از ۱۰۱ متر تا ۲۰۰ متر ۹ میلیون ریال، از ۲۰۱ متر تا ۳۰۰ متر ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال، از ۳۰۱ متر به بالا ۱۲ میلیون ریال بوده است. برای ناشران غیر خصوصی این رقم‌ها افزایش بیشتری داشته اند.

بررسی این رقم‌ها با ارقام سال گذشته حکایت از افزایش بین ۲۰ تا ۵۰ درصدی میزان اجاره بهای غرفه‌ها دارد.

رضا حاجی آبادی مدیر انتشارات هزاره ققنوس در گفتگو با خبرنگار مهر درباره میزان افزایش اجاره بهای غرفه‌ها در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: مسلماً قیمت اجاره بهای غرفه‌ها در نمایشگاه کتاب افزایش داشته است. سال گذشته من برای اجاره یک غرفه ۱۵ متری ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان پرداخت کردم در حالی که سال گذشته برای اجاره غرفه ۱۸ متری سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کردم و خب مشخص نیست چرا اجاره بها باید متری ۱۰۰ تومان افزایش پیدا کند.

وی همچنین افزود: مبلغ اجاره کارتخوان ها در نمایشگاه کتاب نیز سال گذشته ۲۵۰ هزار تومان بوده که امسال به ۳۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. همچنین مالیات بر ارزش افزوده نیز سال گذشته ۹ درصد بوده که امسال به ۱۰ درصد افزایش داشته.

حاجی آبادی گفت: هزینه‌های حمل و نقل انتقال کتاب به نمایشگاه، حقوق نیروهای مستقر در غرفه‌ها، تعرفه‌های حمل و نقل داخل نمایشگاه که هیچ گاه مطابق تعرفه نبوده است به انضمام اعمال تخفیف ۲۰ درصدی که ناشران موظف به ارائه آن هستند هزینه‌های پنهانی هستند که مسؤولان به آن توجه نمی‌کنند.

علیرضا رئیس دانا مدیر انتشارات نگاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به افزایش قیمت اجاره بهای غرفه‌های نمایشگاه کتاب تهران گفت: تا امروز چیزی بالغ بر ۶۰ میلیون تومان برای حضور در نمایشگاه کتاب پرداخت کردیم و تقریباً می‌توان گفت قیمت‌ها حدود ۶ میلیون تومان با ارزش افزوده همراه بودند.

مشارکت کتابفروشان در نمایشگاه کتاب از نگاه ناشران

در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز مانند سال‌های گذشته کتابفروشی ها به عنوان یکی از ارکان این رویداد در بخش مجازی نمایشگاه کتاب حضور دارند، نکته‌ای که بسیاری از ناشران نسبت به آن انتقاداتی دارند.

مسلم است مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این نتیجه رسیده اند که در راستای برقراری و توزیع عدالت فرهنگی و دامنه نمایشگاه کتاب، این رویداد را به سطوح کتابفروشی ها توسعه دهند، اما به اعتقاد ناشران موتور محرکه نشر، ناشر است و اگر او ضعیف شود چرخه کتاب با اختلال مواجه می‌شود. سال هاست که جامعه نشر به درآمد نمایشگاه دل بسته و فعالیت‌های خود را بنا با حضور در آن تنظیم کرده است و حضور کتابفروشان تأثیر مستقیمی بر نقدینگی ناشران دارد.

همچنین ارتباط مستقیم ناشر با مخاطب ثمرات غیرمالی مستقیم نیز دارد و ارزیابی ناشران و فهم ذائقه مشتری مهمترین دست آورد نمایشگاه برای ناشران است که با حضور کتابفروشان و پراکنده شدن مخاطبان این مزیت کم رنگ می‌شود.

یکی از نکات دیگر مهمی که باید به آن توجه کرد این است که فروش کتاب غیر توسط ناشران در سطح نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ممنوع بوده و ناشران نمی‌توانند کتاب یکدیگر را بفروشند این در حالی است که کتابفروشی ها همه کتاب‌های موجود از هر ناشر را می‌توانند بفروشند و خود منشایی برای فروش کتاب‌هایی از ناشران پخته خوار می‌شود.

همانطور که گفته شد وزارت فرهنگ و ارشاد در راستای توزیع عدالت فرهنگی و خرید هرچه سریع‌تر و آسان‌تر کتاب توسط مخاطبان در دورترین نقاط شهرها و روستاها شاید یکی از دلایل حضور کتابفروشان در بخش مجازی باشد با این حال باید دید مسؤولان فرهنگی در این باره چه نظری دارند.

حاجی آبادی درباره حضور کتابفروشان در بخش مجازی نمایشگاه کتاب می‌گوید: مخالف انجام چنین کاری هستم چراکه نمایشگاه کتاب مختص حضور ناشران است و مسئله‌ای که غیر از فروش برای ناشران مهم است ارتباط با مخاطب و شناسایی سلیقه آن است.

وی افزود: اگر بنا بر حضور کتابفروشان نیز باشد این مقوله باید براساس ضوابط باشد همانطور که می‌دانید عرضه کتاب‌هایی غیر از تولیدات انتشارات و پیش فروش توسط ناشر در نمایشگاه ممنوع است حال آنکه این کار توسط کتابفروشان انجام می‌شود.

حاجی آبادی با اشاره به اینکه مبنای انتخاب کتابفروشان برای حضور در بخش مجازی مشخص نیست گفت: نمایشگاه بهار کتاب ناشران است که در آن می‌توانند تبلیغ کنند، کتاب بفروشند و با مخاطب ارتباط برقرار کنند، طبیعی است که با فروش کتاب‌ها توسط کتابفروشان این چرخه بهم می‌خورد این در حالی است که می‌توان بن تخفیف به کتابفروشان اختصاص داده و یا پس از نمایشگاه کتاب در یک رویداد مجزا کتابفروشان اقدام به فروش کتاب کنند تا مخاطبانی که نتوانستند در نمایشگاه حضور پیدا کنند کتاب‌های خود را خریداری کنند.

رئیس دانا نیز در این باره گفت: حضور کتابفروشان در بخش مجازی نمایشگاه کتاب به نفع فرهنگ است و هرجا که کتابفروشان به عنوان قوای کمک کننده در فروش، ناشران را همراهی کنند خوب است.

کد خبر 6094414 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • سازمان ملل هزینه بازسازی غزه را حدود ۵۰ میلیارد دلار برآورد کرد
  • بهار کتاب ایران/از افزایش اجاره غرفه‌ها تاابهامات حضور مهمان ویژه
  • طرح ملی مهارت‌افزایی دانشجویان شاهد و ایثارگر برگزار می‌شود
  • فیلم های پایان هفته تلویزیون از نگاهی دیگر
  • بهار کتاب ایران؛از افزایش اجاره غرفه‌ها تاابهامات حضور مهمان ویژه
  • دست پر تلویزیون برای بهار و تابستان پیش رو / سریال‌های جدید آنتن را پررونق می‌کنند؟
  • سامان احتشامی در تهران کنسرت برگزار می‌کند
  • اقدامات سازمان بوستان‌ها برای مبارزه با سفیدبالک‌ها در فصل بهار
  • نشست هم افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین برگزار شد
  • نشست هم افزایی مسوولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین برگزار شد